Posted on 27. september 2010 · Posted in Debitor, Guides

I denne guide vil jeg gennemgå hvordan man sletter en gammel debitor i Microsoft C5.

Hvis man eksempelvis har mange engangskunder, så kan det være en god idé at rydde op i dem engang i mellem, på den måde får man nemmere ved at overskue ens kundekartotek.

Man skal selvfølgelig ikke slette gamle kunder, hvis man har en idé om at sende eksempelvis tilbud og nyhedsbreve ud til dem senere hen. Så det kræver lidt omtanke inden man begynder at slette dem.

For at du kan slette en debitor med gamle posteringer, så skal visse krav være opfyldt.

  1. Debitorens saldo skal være 0
  2. Der må ikke være åbne ordre på debitoren
  3. Der må ikke være posteringer på debitoren der ikke er udlignet

For at slette debitoren skal du gå til Debitor/Periodisk og vælge oprydning og herefter debitor

I det skærmbillede der kommer frem kan du vælge hvilke debitorkonti eller debitorgrupper der skal afgrænses på. Hvis der er flueben i Engangskunde vil det kun være debitorer der i debitorkartoteket er markeret med engangskunde der bliver slettet.

OBS: Hvis der ikke afgrænses på noget vil alle debitorer der opfylder de 3 krav i starten af guiden blive slettet. Disse kan ikke genskabes når de først er slettet.

Efter der er trykket OK fremkommer et skærmbillede hvor du kan vælge om du også vil slette de arkiverede ordre og projekter for debitorer. Hvis du ikke har brug for at kunne finde de gamle fakturaer for debitoren frem kan du sagtens sætte flueben i begge felter.

Gå til oversigten med guides til Microsoft C5



Del denne artikel

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail